Alla inlägg den 8 november 2007

Av Loppan - 8 november 2007 15:13


Idag fick jag ett telefonsamtal från en tjej på Tradera. Ett paket, eller närmre bestämt fyra paket jag skickat, samma period har inte kommit fram och jag har varit i kontakt med posten som inte har någon förklaring mer än att vi ska avvakta osv och det var det samtalet handlade om... till en början.


Det visade sig att vi var nästan spökligt lika på så många olika punkter, jag tror inte vi var oense om något vi pratade om och vi pratade länge. Något hum om tiden fick jag inte så direkt men någonstans mellan 40 - 60 minuter. Hon har fibro precis som jag, vi pratade om övervikt, om barn och barnuppfostran, snö, dialekter.. ja, om en hel massa. Ett väldigt trevlig samtal med andra ord, förutom just då att paketet inte kommit fram vilket är skandal. Det har nämligen gått över en månad !! Skulle kunna bjudit över henne på en fika för att snacka vidare om det inte vore för att hon bor i Norrland och jag i Skåne !! Jaja, jag sa att hon var välkommen att ringa när hon ville för att prata vidare om allt mellan himmel och jord.


Vänner är en gåva man ger sig själv och man vet aldrig när dom dyker upp, ibland när man minst anar det. Kanske är det en vänskap, eller så rinner det ut i sanden, vi får se men det var himla skoj i alla fall.


Av Loppan - 8 november 2007 12:00


  • Vad är jämlikhet för dig ?  

    Kort och gott är det att alla ska ha samma villkor och möjligheter oavsett kön, härkomst eller utbildning.


  • Kallar du dig för feminist ? Motivera gärna !  

    Nej, det gör jag inte, och det är inte något att motivera.


  • Är det viktigt att det är 50/50 manliga och kvinnliga chefer ?

    Den som har bäst kompetens ska få jobbet, oavsett om det är man eller kvinna, det är ju heller inte rätt om en kvinna får ett jobb för att hon är kvinna bara för att samhället vill ha det så, det ska dock heller inte vara omvänt utan det ska handla om bäst kompetens oavsett kön, härkomst eller lön. Det gäller även att alla pensionärer ska ha samma ersättningsmöjligheter oavsett härkomst, tyvärr är det inte så idag och det är något som bör ses över.


  • Har du någon gång blivit diskrimerad på grund av att du är tjej ? 

  • Det har jag säkerligen blivit, det blir man i skolan när man som tjej väljs senare i laget eftersom man är tjej och killar ofta är duktigare än tjejer fysiskt och atletistk, men det är naturligt och inget jag bryr mig om. Annars nej.


  • Är det viktigt att föräldrarna delar 50/50 på föräldrarledigheten? 

    Nej, för mig är det inte viktigt. För dom familje som vill ha det så så tror jag det är bra för barnet att kunna knyta starka band till båda föräldrarna på ett sätt som det inte kan den ena arbetar hela föräldraledigheten som det var förr. Var och en ska göra som dom vill och det är allas rättighet att kunna välja det. Olika familjer har olika behov och somliga familjer kan lida väldigt ekonomiska av ett sådant tvång. Det gynnar inte barnet om föräldrarna hamnar i en sits där dom mår dåligt och lider ekonomiskt. Var blir vår frihet av om det ska påtvingas ? 



  • Av Loppan - 8 november 2007 11:00


    A är hemma idag. Vi funderade på att möta upp Nettan på köpcentrat men vi hann inte med morgonbussen så vi får ta det en annan dag. Kanske nästa vecka. P kommer snart hem så vi ska se om vi ska ut och shoppa lite eller om vi bara ska vara hemma och fortsätta operation rensning i hemmet. Fast det lutat åt både och, A uttryckte nämligen precis att hon ville att vi ska köpa fars dags present idag och det skulle vara skönt att ha det gjort.


    Jag mår lite bättre idag än igår men är fortfarande ganska off. Har fått känning av magkatarren igen så jag måste hämta ut en ny omgång tabletter för det. Jag vet orsaken till det och det är återigen stressrelaterat. Det verkar vara något jag måste leva med, men det är inget jag lägger någon större vikt vid, det är vad det är och det hade kunnat vara värre.


    Av Loppan - 8 november 2007 09:52


    Frukost: Havrefrukost, 1 kopp Te - 3,5 p

    Mellanmål: 2 Satsumas

    Lunch: Tomat, Gurka, Paprika, Fetaost, Keso - 1 p

    Mellanmål: 2 Satsumas, ½ Leverpastejmacka - 1,5 p

    Middag: Spagetti & Köttfärssås, sallad - 8 p

    Kvällsmål: 2 Knäckebröd med Leverpastej & Tomat - 2,5 p

    Vatten: 6 dl

    Points Totalt idag: 16,5


    Totalt mellan 8/10 - 5/11: - 2,8

    Första stora målet: -5 kg till den 19/11


    Jag vägde mig idag (trots att jag inte borde) och det går på rätt håll igen.. Nu är det bara viktigt att jag forsätter kämpa vidare. Tufft men det är enda sättet att nå den vikt jag vill. Nu kommer snart helgen och den är ju värst, speciellt när jag är lite off som jag är nu. Ibland försöker jag intala mig att "lite godis idag gör inget, bara lite, det är jag värd". Idioti !! Sen får jag peppa mig själv att jag klarar detta uten godis, eller kaka, eller vad det nu än är jag är sugen på. Känns ibland som om man är med i en tecknad film.. *s*. Vardagarna går lättar så jag får väl införa "vardag hela veckan"..

    Ovido - Quiz & Flashcards