Alla inlägg under oktober 2007

Av Loppan - 18 oktober 2007 18:44


Ingredienser till 1 port.

100 g rödspättafilé - 2 p

1 dl matlagningsvin, vitt - 0,5 p

3 msk vv cremé fraiche 2% - 0,5 p

1 msk senap - 0,5 p

1 tsk flytande honung - 0,5 p

2-3 dl wokade grönsaker

1 dl potatismos - 1 p

salt, vitpeppar


Gör så här: 

Tillaga wokgrönsakerna i ugn enligt anvisningarna på förpackningen. Krydda dom tinade eller färska rödspättorna med salt och vitpeppar. Blanda ihop vin, fraiche, senap och honung i en kastrull och värm upp. Lägg i fisken hel eller i bitar och sjud upp i några minuter tills fisken är färdig. Lägg upp wokgrönsakerna och potatismoset på en tallrik. Toppa med spättan och fisken. Ät och njut. 


Points - 5


Av Loppan - 18 oktober 2007 14:53


Härmed utmanar jag dig som läser, som vill, att hjälpa till att göra världen klagofri. Jag brukar ha tv:n igång när jag går och plockar och fastnade framför Oprah när hon intervjuade en man som startat en trend som nu många världen över hakar på och jag vill inte vara sämre. Så jag har nu beställt 3 st "en klagofri värld"-armband. Ett till mig och ett till P om han vill ha ett. Grejen är att detta armband ska du sätta på ena handleden och ha det där i 21 dagar. Om du under dessa 21 dagarna skulle komma på dig själv att klaga över något så byter du handled och börjar om på nya 21 dagar. Det sägs att det tar 21 dagar att lära sig en ny vana/rutin.


Varför vill jag göra detta ? Det är faktiskt inte ofta någon hör mig klaga, mest P skulle jag tro. Frågar någon mig hur jag mår så svarar jag oftast bra, trots att jag den dagen kanske har jättemycket värk, för att det får mig att må bättre att vara positiv, att koncentrera på det positiva, det finns altid någon som har det sämre och värre. Kan jag införa detta i alla delar av mitt liv, så kan det ju inte bli annat än bättre. Det är i alla fall värt ett försök och först och främst utmanar jag mig själv. Tänk 21 dagar utan att klaga en gång på något. Klarar jag det så är det en stor seger för mig och jag hoppas att min omgivning blir inspirerade. Jag ska i alla fall försöka.


Utmaning !! Vågar och vill du också anta utmaningen. Gå in på A Complaint Free World och beställ ditt armband du också, kostnadsfritt.


All Lycka Till.. till mig själv också för jag lär behöva det.. *s*


Av Loppan - 18 oktober 2007 08:37


Dagens förändring: +/-0 kg

Totalt vecka 1: -1,9 kg

Totalt vecka 2: +0,1 kg

Totalt sedan 8/10: -1,8 kg


Frukost: Havregrynsgröt med socker och lättmjölk, 1 kopp te - 3 points

Mellanmål: 1 äpple

Lunch: Lätt A-fil, Cornflakes, socker, kanel - 3,5 points

Mellanmål: 1 äpple

Middag: Annas Lätta Vinkokta Spätta, mjölk - 6,5 points

Kvällsmål: Lätt A-fil, Cornflakes, socker, kanel - 3,5 points

Övrigt: Halstabletter - 1,5 points

Points Totalt idag: 18 points


Vatten: 1 l


Delmål: 1 kg /vecka (0,1 kvar till denna veckans mål, borde vara möjligt)

Första stora målet: -5 kg till den 11/11

Av Loppan - 17 oktober 2007 10:03


Jaha, då har man gått och blivit Viktväktare. Igår gick jag med och har nu börjat förstå hur man räknar points. Jag gillar internetsidan skarpt där jag har en egen sida, där jag kan räkna ut pointsen på det mesta jag äter. För nu vet jag ju vad points faktisk är och hur många jag bör stoppa i mig per dag.


Såklart har jag kollat igenom det jag ätit sedan min nya viktstart och allt faller inom ramen för mina dagliga 20 points förutom godisbitarna jag stoppade i mig i helgen, men goda var dom.


Jag känner mig mer motiverad än jag gjort på länge och jag och min väninna N ska gå på vårt första möte på måndag. Det blir mycket roligare när man är två och kanske blir det lättare att kämpa. Dessutom har jag flera nätvänner som också kör, bla S som också kör VV. Vidare ska jag försöka motivera min Mamma (Ja, mamma, jag vet att du läser, *s*) Framför allt kan man utbyta en massa do´s och dont´s när man utbyter erfarenhet. Vidare ska jag försöka motivera min Mamma (Ja, mamma, jag vet att du läser,*s*, nu kommer du inte undan)


Wiiiieeehoooo, nu kör vi !!!


Av Loppan - 17 oktober 2007 10:02


Ingredienser till 1 port.

2 dl kokt fullkornspasta (1 dl okokt) - 2,5 p

½ dl Milda Mat Extra 4% - 0,5 p

(eller 3 msk av matlagningsgrädde max 7%)

2 msk riven ost, max 10% - 0,5 p

1 liten burk champinjoner eller färska - 0 p

1 liten lök - 0 p

svartpeppar - 0 p


Gör så här:

Mät upp och koka pastan enligt anvisningarna. Hacka lök och ev champinjonerna efter vad du föredrar. Fräs med lite margarin. När pastan har två minuter kvar, tillsätt Milda Mat samt ost och svartpeppar efter smak och rör om. Färdig!! Bara att servera pastan med såsen över. Mums tyckte jag.


Points: 3,5


Av Loppan - 17 oktober 2007 10:01


Dagens förändring: +0,3 kg ?? fattar inget

Totalt vecka 1: -1,9 kg

Totalt vecka 2: +0,1 kg

Totalt sedan 8/10: -1,8 kg


Frukost: Havregrynsgröt med socker och lättmjölk, 1 kopp te - 3 points

Mellanmål: 1 äpple

Lunch: AnnAs Lätta Pasta med Champinjonsås - 3,5 points

Mellanmål: 1 äpple

Middag: Krögarpytt med Rödbetor - 8,5 points

Kvällsmål: 1 banan (1p) 1 ballerinakex (1,5p) - 2,5 points

Övrigt: Halstabletter - 1,5 points (hjälp)

Points Totalt Idag: 19,5


Vatten: 1,2 l


Delmål: 1 kg /vecka

Första stora målet: -5 kg till den 11/11


Det blidde ett plus idag (fattar inget). Nää, man ska inte väga sig varje dag och jag tar inte så hårt på det, det är hela veckans resultat som är det viktigaste och jag tänker fortsätta kämpa på. Jag kan tänka mig att det är müslin som jag upptäckt är onyttigare än jag trodde och att jag åt för lite grönsaker igår. Kan ju bara bli bättre idag då ?!?


Av Loppan - 16 oktober 2007 14:03


Nu har jag fått ett nytt samtal från förskolan och det förra samtalet jag hade med dom gick uppenbarligen hem. Dom ska imorgon prata med pojkens föräldrar och dessutom hålla A och pojken under uppsikt, att dom inte ska få vara ensamma någonstans. Dom sa att dom förstod vår oro och insåg till slut att det inte var rätt att generallisera händelser som dessa och att detta var en unik situation och grövre än normal sexuell nyfikenhet.


Det känns otroligt skönt och på en gång återfick jag energi. Såklart är inte allting över och inte allting löst men det är en bra början. Vi måste fortsätta vara väldigt uppmärksamma på vad som händer på förskolan. Vi måste fortätta jobba för att A känner sig trygg nog att berätta saker som detta för oss och inte inför A göra en för stor grej av det. Förskolan och pojkens föräldar är dom som har det stora jobbet nu men det ser ljust ut. Om man inte blir medveten om att det finns ett problem kan man inte göra något åt det. Ett motto som jag ofta använder. Det stämmer så väl.

Av Loppan - 16 oktober 2007 13:59


Dagens förändring: - 0,2 kg

Totalt vecka 1: -1,9 kg

Totalt vecka 2: -0,2 kg

Totalt sedan 8/10: -2,1 kg (supernöjd)


Frukost: Havregrynsgröt med socker och lättmjölk, 1 kopp te

Lunch: Lätt A-fil, musli, macka med leverpastej, gurka

Mellanmål: 1 liten banan, 1 litet äpple

Middag: Grillad Kyckling och några Vitlöksklyftor

Kvällsmål: 1 banan, sockerfria halstabletter


Vatten: 1,7 l


Delmål: 1 kg /vecka (veckans mål är i hamn, ska bara hålla det och gärna lite till)

Första stora målet: -5 kg till den 11/11


Ovido - Quiz & Flashcards