Alla inlägg den 16 oktober 2007

Av Loppan - 16 oktober 2007 14:03


Nu har jag fått ett nytt samtal från förskolan och det förra samtalet jag hade med dom gick uppenbarligen hem. Dom ska imorgon prata med pojkens föräldrar och dessutom hålla A och pojken under uppsikt, att dom inte ska få vara ensamma någonstans. Dom sa att dom förstod vår oro och insåg till slut att det inte var rätt att generallisera händelser som dessa och att detta var en unik situation och grövre än normal sexuell nyfikenhet.


Det känns otroligt skönt och på en gång återfick jag energi. Såklart är inte allting över och inte allting löst men det är en bra början. Vi måste fortsätta vara väldigt uppmärksamma på vad som händer på förskolan. Vi måste fortätta jobba för att A känner sig trygg nog att berätta saker som detta för oss och inte inför A göra en för stor grej av det. Förskolan och pojkens föräldar är dom som har det stora jobbet nu men det ser ljust ut. Om man inte blir medveten om att det finns ett problem kan man inte göra något åt det. Ett motto som jag ofta använder. Det stämmer så väl.

Av Loppan - 16 oktober 2007 13:59


Dagens förändring: - 0,2 kg

Totalt vecka 1: -1,9 kg

Totalt vecka 2: -0,2 kg

Totalt sedan 8/10: -2,1 kg (supernöjd)


Frukost: Havregrynsgröt med socker och lättmjölk, 1 kopp te

Lunch: Lätt A-fil, musli, macka med leverpastej, gurka

Mellanmål: 1 liten banan, 1 litet äpple

Middag: Grillad Kyckling och några Vitlöksklyftor

Kvällsmål: 1 banan, sockerfria halstabletter


Vatten: 1,7 l


Delmål: 1 kg /vecka (veckans mål är i hamn, ska bara hålla det och gärna lite till)

Första stora målet: -5 kg till den 11/11


Av Loppan - 16 oktober 2007 12:55


Förskolan ringde precis. Dom ser fortfarande inte så allvarligt på det som vi gör men jag la upp det precis som vi ser på det som skett. Jag frågade även om dom kontaktat föräldrarna om ifall pojken bitit eller slagit A och det hade dom ju gjort och insåg väl själv att det egentligen inte är någon skillnad.


Jag talade om att varken dom eller vi kan göra något åt roten till problemet eftersom detta beteende kommer från någonstans utanför förskolans väggar och kommer man inte åt det problemet, om inte föräldrarna uppmärksammas på att det är något som stör deras pojkes beteende så kan aldrig problemet upphöra och då kommer inte A att gå tillbaka till förskolan. Det tyckte dom ju givetvis var synd men jag förklarade att vi kan inte fortsätta utsätta henne för detta. Sånt här kan sätta djupa spår och vi som föräldrar måste ta detta på allvar, A var ju uppenbarligen ledsen och arg igår. Hur kan dom bara normalisera nått sånt här. Det är obegripligt. Jag tror faktiskt att dom kommer tala med föräldrarna för jag gjorde det klart för dom att annars går vi vidare till högre instanser med detta, jag tror inte dom vill det. Håller tummarna nu för att dom fattar att dom måste agera.


Känner mig så trött, sliten och maktlös samt natruligtvis arg. Förkylningen har heller inte gett med sig och jag har börjat hosta.. Men så slängde dottern sig om halsen på mig och allt känns redan bättre.. *lycka*.

Av Loppan - 16 oktober 2007 10:50


Efter att A igår berättade för oss att den pojken som tidigare tafsat på henne igår pussat henne på boppen så stannar A hemma minst idag. P ringde till förskolan och talade med samma fröken som jag igår och hon tyckte A skulle komma eftersom dom skulle ta upp det på förskolan idag !! Men det ska hon icke. P betonade igen att vi vill att dom talar med pojkens föräldrar men det hade dom inte tänkt att göra, men efter P samtal så skulle dom prata om det idag, personalen emellan så får vi se vad dom säger när vi ringer i eftermiddag och hur och om vi då kommer gå vidare med detta.


Vidare sade fröken att hon hade sett mycket värre saker genom sina år som förskolefröken och då frågade P vart den gränsen går och då var detta ett gränsfall !!! ETT GRÄNSFALL !! Nej minsann, min dotter är inget gränsfall, hon är min största prioritet och INGEN FÅR TAFSA PÅ MIN DOTTER !!!


Jag blir så arg och frustrerad och känner mig illa bemött av förskolan, att dom inte tar det på allvar, att dom bagatelliserar det. Dom säger att dom tar upp det på förskolan med barnen men det räcker ju inte. Man måste angripa problemet där det kommer ifrån och det är ju inte på förskolan pojken lär sig detta beteende. Därför kräver vi att föräldrarna får veta så att dom kan hitta källan så att alla kan hjälpas åt så detta får ett slut. Kräver vi för mycket. NEJ, det gör vi inte, jag tycker vi har all rätt att kräva detta !!!


Forstsättning följer...


Ovido - Quiz & Flashcards