Alla inlägg under september 2007

Av Loppan - 12 september 2007 15:13


EFIT-dag idag. Dagen till ära är A hemma då hon är förkyld, har feber och hosta och det verkar som jag också fått mig en släng då jag vaknade med fruktansvärd huvudvärk som inte gav med sig förrän framåt eftermiddagen.



10:00 - Dagen börjar sent idag pga krasslighet, med en kopp te.



11:00 - Mys i soffan med A. Vi hade ett samtal om kärlek, som A blivit mer medveten om sedan veckans relationsfrågor från Barn Funderar. Idag konstaterade hon att Mamma är kär i Pappa och att A är kär i Frans, killen som sjunger "Whos da Man" och som uppträdde på Bymarknaden i helgen. Jag tror faktiskt att A fått sin första riktiga Idol... Gulligt !!



12:00 - Vi ser på Lejonkungen, bla. Vi har även hunnit med Basil Mus och Askungen, och fler filmer lär det bli.



13:00 - Lunchdags - Vi steker upp lite Oxpytt som vi äter mer rödbetor och för A del även lite ketchup.



14:00 - Diskar - Inte så ansträngande som tur är.



15:00 - Halstabletter för ont i halsen. Usch och fy !! Och A är varm och grinig emellanåt stackaren, och hon är stundtals väldigt irriterad på sin hosta och att det kliar så i halsen, men är så snäll och duktigt ändå, som alltid.



16:00 - A tränar på att vissla, snart så kan hon. Hon har nyligen lärt sig att knäppa med fingrarna vilket hon är strålande stolt över.



17:00 - Dags att börja på maten. A har bestämt maträtt och tillsammans slänger vi ihop en smarrig sallad av det vi hade hemma. Till middag blev det...



18:00 - P är hemkommen, lite sent men dock, och maten är färdig. Det blev som ni kan se Spagetti och Köttfärssås.. såååå gott - Familjens favoriträtt.



19:00 - Familjespelet CandyLand kommer fram. A tycker det är speciellt kul om någon fastnar på en lakritsfläck och får stå över en omgång.. *s*



20:00 - Sagostund med A. Hon har laddat upp med många böcker.


Och med det avslutar vi denna EFIT-dagen. Nu är det filmtajm !!


Av Loppan - 11 september 2007 11:01


Jag är hemma idag med A som är förkyld, har hosta och feber. Hon var ju sjuk förra veckan igen så hon missar mycket på förskolan nu när dom börjat med 5-års gruppen. Dessutom kommer jag missa ett möte imorgon men ska få en ny tid, så det löser sig.

Morgonen har A spenderar med att titta på film i soffan och eftermiddagen har vi fördrivit tiden med att baka.



Det var första gången A hade fullt komando över bakningen, såklart fick hon hjälp med ingredienserna. Men hon rörde själv ihop det och det var jättetungt mot slutet men hon kämpade på. Vi bakade två varianter av snäckor. Vanliga kanelsnäckor och med mandelmassa. A knådade, kavlade, bredde smör, smulade mandelmassa, sockrade och kanelade, delade och satte i formar på plåtarna, ja i princip allt utom i och ut ur ugnen.



A var naturligtvis den första som fick provsmaka. *Smarrigt var betyget*



Och visst ser dom inget annat än goda ut. INTE bra för figuren.. *s*

Jag spenderade kvällen med familjen och med att förutom att äta bullar, såg vi ett avsnitt av House, ett avsnitt som var lite mer galet än vanligt, och som alltid - skitbra. Vi såg även en film på DVD.


Av Loppan - 11 september 2007 08:29


  • Hur länge har du surfat runt/funnits på Internet med en egen sida ?
  • Surfat runt har jag gjort sedan jag skaffade första hemdatorn 1998 /

    Första hemsidan, dotterns hemsida skaffades den 7 Juni 2003.


  • Vilken/vilka webläsare använder du ?
  • Internet Explorer


  • Vilken typ av sidor besöker du oftast, vilka är dina favoriter ?
  • Vänners Blogsidor - ett kul sätt att "umgås" på, Babyfriends - skriver om dottern så vänner och släkten kan se nya bilder mm, Tradera - säljer dotterns begagnade kläder mm, Ett Klick För Skogen - för att rädda Sveriges gammelskog, Imdb - är mycket filmintresserad, Blocket - köpa resepresentkort, Barnsemester - tävlingar och många användbara tips, Ressidor (Ving o Fritidsresor) - planerar redan nästa års resa, håller koll på och jämnför priser.


  • Hur ofta kollar du dina mail/din gästbok etc ? 
  • Finns ingen regel, när jag har lust och tid, när jag har det blir det minst en gång om dagen, när jag inte har det kan datorn stå orörd i flera dagar.


  • Finns du på någon community eller något forum, vilka? Om inte, varför ?
  • Babyfriends (det räcker tills vidare, vill inte lägga mer tid på Internet just nu)


    Av Loppan - 10 september 2007 16:43


    Vad är en kompis ?
    Svar: Någon man kan leka med.

    Varför är det bra att ha kompisar ?
    Svar: Man har någon att cykla, leka och ha roligt med.

    Varför kramar man den man tycker om ?
    Svar: För att man vill det. Jag tycker om att kramas och pussas.

    Varför gifter man sig ?
    Svar: För att man tycker om och älskar varandra.

    Vad är kärlek ?
    Svar: Jag vet inte.

    Varför får man inte slåss ?
    Svar: Det gör ont och då kan det komma blod. 

    Dottern A - 5 år 5 månader - 10 september 2007

    Av Loppan - 9 september 2007 19:44


    Idag har jag fått blommor... alldeles nyplockade av min älskade lilla A. Sommaren finns kvar lite här och där trots allt. Kan man bli mer glad ?!?! Hon har varit iväg nästan hela dagen, först hos en kompis och sen hos F & F så när hon kom hem talade hon om för mig att hon saknat mig så, och jag berättade att jag saknat henne. Stunder som denna gör att allt jobbigt som varit under dagen glöms.


    Foto: Nyplockade Blommor, Kastanjer och Bär - av Dottern

    Av Loppan - 8 september 2007 08:59


    Idag har vi varit på marknaden i byn. S var också med. Frans som sjunger "Who´s Da Man" hade liten konsert och sjöng bla den låten men även några till. Han är så söt och det tyckte även A som nog blev lite småkär i honom. Hon sjöng högljutt med i Zlatan-låten och klappade händerna i takt till många av dom andra låtarna.. Det var jätteskoj att se. Hon fick hans autograf på en stor planch och så tog vi en bild med dom två tillsammans, båda väldigt blyga. (Bild på sötisarna nedan)
    ______________________________
     

    Dagens Agenda
    10:00 - Melodikrysset med Mamma
    12:00 - By-Marknad
    13:00 - Konsert med Frans
    16:00 - Tvätta


    Av Loppan - 7 september 2007 12:35


    Idag har vi varit på vårt första studiebesöket på A blivande skola. Det gick över all förväntan och jag är jättenöjd med valet av skola, vi hade nämligen tre att välja mellan. Rektorn var lika trevlig och rar som jag hade hoppats på och A tyckte det var spännande.


    Sen bar det av till apoteket där jag gjorde av med en förmögenhet på Minirin till A så hon inte kissar i sängen. Dom funkar jättebra men är jättedyra, fast det är det såklart värt. Sen köpte jag en ny flaska vin på systembolaget. Det blev ett halvtorrt som heter Weinberg. Vi får se om det är nått gott. Till det blir det ungsgrillad kotlett med bakad potatis och wokade grönsaker. A fick plocka sig en egen påse med godis, och jag plockade ihop en inför kvällen. Gott ska det bli !!


    Idag har man dessutom varit gift i 2 månader vilket ska firades med god mat och vin. Mormor passade A och jag och mannan gick på biobesök. Vi hade biljetter till den absoluta smygpremiären av Bourne Ultimatum. Bourne-filmerna är favoriter här och trean var lika bra som dom andra två. På biografen träffade jag min gamla klasskamrat D och hans mkt trevliga fru P. Vi lyckas springa på varandra på dom mest otänkbara ställen. Dom satt inte bara på samma rad som oss utan på stolarna bredvid så före och efter filmen fick vi pratat lite.. jättetrevligt. Jag ska ringa upp honom angående en analkande klassträff. Meeeen det får bli nästa vecka det.... !!! Nu e jag trött !!
    ______________________________


    Dagens Agenda
    10:00 - Studiebesök på A skola
    11:00 - Apoteket
    11:15 - Systembolaget
    11:30 - Ica
    18:00 - Mamma på Middag

    21:00 - Bio

    Av Loppan - 6 september 2007 12:47


    Åhhh, vad jag INTE är på humör idag. Jag vet varför och det är pga min fibro och höstvädret men det är i alla fall inte skoj att märka att jag blir irriterad på A utan minsta orsak. Lyckligtvis kunde jag tygla min irritation hela dagen men det var stundtals tufft, och A gjorde inget fel alls, det är mig det är fel på.


    A var på terminens första gympa idag. Men det krävde en del övertalning vilket inte behövts tidigare. Hon lovade att ge det en chans. Efter gympan var hon eld och lågor då ännu fler av hennes gamla dagiskompisar börjat nu så när hon kom hem sa hon att hon vill gå dom andra gångerna också. Jag är glad att jag var envis, hon behövde bara en puff i rätt riktning.

    Det ska tydligen
    passa mig bra att dejta Mikael Persbrandt. Han är i och för sig väldigt snygg men jag är ju lyckligt gift, så det får vara så. Men jag blev väldigt ledsen när Måns Zelmerlöv rök ur urvalet, tänk en dejt med Måns !! *dreggel*. Kolla länken --> KändisDejt <--



    Ovido - Quiz & Flashcards