Direktlänk till inlägg 20 september 2007

Jag blir så TRÖTT ...

Av Loppan - 20 september 2007 16:30


Jag blir så TRÖTT !! Varken A eller P gillar grönsaker eller rotfrukter och jag har snart testat alla sätt för att få dom att äta det men det är fullständigt omöjligt. När A var liten åt hon alla sorters grönsaker och gillade det, men ju äldre hon har blivit så väljer hon bort det. Ett tag vägrade hon ens ha grönsakerna på sin tallrik och vi har haft stora och krävande diskussioner om detta. Jag tycker det är så konstigt. När jag var liten hade vi alltid sallad på bordet, vi nästan slogs om den stekta svampen och jag fullkomligen älskar grönsaker och jag försöker på alla sätt och vis att introducera A helst utan att tvinga henne. Jag har i princip alltid sallad på bordet och vill att alla smakar av allt, men det funkar inte med A. Jag vet att det är viktigt att äta sallad och rotfrukter, kroppen behöver det. Jag vet bara inte hur jag ska lyckas få A till att i alla fall ta upp lite på tallriken. Det gör ju heller inte saken lättare att P inte alls gillar grönsaker och rotfrukter, förutom gurka, tomat och paprika och sällan tar upp sallad på tallriken, men han är ju vuxen och gör som han vill. Ibland tar han upp bara för att locka A att göra detsamma.


I alla fall, idag gjorde jag en härlig grönsakspytt med paprika, lök, broccoli och morötter serverat med stekt spätta, ris och räkor. När jag hade ätit upp satt jag kvar i drygt 5 min och såg hur A bara petade i maten. Detta är fin mat, god mat, vanlig mat. Det slutade i alla fall med att A åt lite av fisken, sen ville hon ha macka och jag orkade inte säga emot. Sån här mat äter alla vanliga familjer och jag vill inte äta köttbullar och makaroner, spagetti och köttfärssås, korv på längden och tvären, osv, varje dag. Men vad ska jag göra när smaken är så olika. Ska jag fortsätta som jag gör nu och göra min mat också (för jag älskar grönsaker, som jag dessutom bör äta för att inte gå upp i vikt), och hoppas på att A vänjer sig, eller ska jag bara helt enkelt ge efter och laga annan mat, för jag orkar inte stå och laga två rätter... *suck*..


Och viktigast av allt.. Hur får jag A att äta grönsaker. Om inte hennes pappa äter grönsaker, vilket han ju gör som han vill, då gör hon hellre som han än som mig, men att äta något han inte tycker om är ju inget jag vill be eller tvinga honom att göra. Det måste finnas ett annat sätt kan man tycka. Jag vill ju vara familjen till lags samtidigt som jag vill att dom ska få i sig bra och nyttig mat och jag vill att A ska lära sig äta grönsaker. Barn behöver få i sig de ämnen som finns där i, för utvecklingen och för koncentrationen.


Hur ställer ni Er till detta vad gäller Era barn. Har ni samma problem. Jag har sett familjer där barnen äter bönor och ärtor.. önskar att min lill-loppa också kunde göra det.


 
 
Evendim

Evendim

20 september 2007 17:25

Oj så svårt... Jag har faktiskt inget bra tips att komma med när det gäller grönsaker! Mina barn älskar det! Till och med spenat och bönor i olika varianter! =) Jo, Julia kan vara lite petig med bönor och så men jag säger att hon måste smaka minst EN innan hon får gå ifrån...

Vissa maträtter funkar ju inte alls förstås... Vissa ggr sitter de bara och petar i maten! Men då får de gå därifrån hungriga och vänta tills det är kvällsmat! De får inte ta nåt annat istället!

Okej... jag ska väl erkänna att jag ibland lagar två olika maträtter här hemma, men det händer väldigt sällan och endast om vi ska ha någon maträtt (ex thaimat) som jag vet att de två yngsta absolut inte äter! Då får de (oftast) makaroner med ex korv eller något annat okomplicerat istället...

Hur är det på dagis? Äter hon grönsaker där?

Kramkram

http://evendim.se

 
Sussetuss

Sussetuss

20 september 2007 22:14

Ja, visst är det svårt det där...
Skrev ett liknande inlägg för en tid sen på min sida och undrade hur folk gör...

Finns det inga grönsaker A gillar? Har hon nåt hon äter så ge henne det, men ställ också fram annat..nån gång kanske hon tar nåt annat och smakar!
Tycker nog också att P faktiskt kan ta nån grönsak så A ser att han äter det...
Tror det blir lite annars att "äter inte pappa så äter inte jag"...
M är väldigt kräsen med mat överhuvudtaget och petar också oftast i maten...
Grönsaker går ganska bra faktiskt, gurka, morot, paprika äter han med glädje...
Äter vi nån mat vi vet att han absolut inte gillar gör vi annan mat till honom. För det funkar inte att bara äta sånt han vill ha, då skulle det bli som för er...bara korv och bröd, köttbullar o spagetti osv...
Vi vill gärna att han smakar iallafall och ibland går det och ibland inte! Han får isåfall äta nån macka och yoghurt tex senare till kvällsmat...
Jättesvårt är det iallafall och man vinner ju inget på att "tvinga" dom att äta...

Kraaaam

http://www.sussetuss.com

 
Filura

Filura

21 september 2007 23:31

Jag håller med dom som kommenterat förut, sånt där är ju svårt. Vi har samma problem med alla barnen här. Fast vi har fått truga dom lite, att dom ska lära sig att äta en grönsak i halvåret, låter sällan, men om man gör det långsamt och fint så funkar det. Numera äter Albin gurka och ärtor och Kristin äter majs och Oliver kan få i sig lite isbergssallad och Isabelle tomat.

Det går ju att prova så, sen vet jag ju inte om det går på din lilla tös, men jag håller tummarna!

Kraaaaaaaaaaamar

http://www.blogtown.se/blog.php?id=Filura

 
Ingen bild

M

23 september 2007 22:07

Intressant att läsa om dig !!!! ;)
Kram M

 
Ingen bild

M

23 september 2007 22:09

Oj, det där skulle stå under rubriken tjejsnack !!!! ;)
Kram M

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Loppan - 9 december 2007 13:35

  Jag har nu tagit det stora steget att skaffa mig en domän, av den enkla orsak att jag vill kunna ha lås på foto på dottern och i viss mån en del inlägg. Men inget ont att säga om Blogga Gratis där jag trivst superbra under denna tid jag varit här.....

Av Loppan - 30 november 2007 22:30

  Nu har vi firat min Mamma som nu är 60 år fyllda. Vi åkte till resaturang T-bone där ingen av oss tidigare ätit. Det är en ganska poppis reastaurang och väldigt mysig. P och Mamma åt tre-rätters menyn bestående av Vitlöksbröd till förrätt, Ryggbiff...

Av Loppan - 30 november 2007 11:02

  Mamma fyller 60 år idag !! Massa med grattis från oss. Såklart ringde vi och gratulerade i morse med sjönsång från mig och A. Mamma blev jätteglad. Vi ska ut och äta på restaurang och har köpt en present vi tror hon kommer gilla, men såklart får ho...

Av Loppan - 29 november 2007 14:52

  Varför ska jag få veta saker omvägar. Jag blir så ledsen, besviken och förbannad. Det handlar inte om "det man inte vet har man inte ont av" utan om saker jag skulle fått veta förr eller senare i alla fall. Då vill jag veta det förr på ett ärligt s...

Av Loppan - 29 november 2007 09:10

  Då ska jag strax iväg och arbetsträna, sista dagen för denna veckan, en lagom introduktion. Jag är trött efter gårdagen och har massor att göra idag också så tid att uppdatera eller att springa runt hos mina vänner vilket ni säkert är vana vid finn...

Ovido - Quiz & Flashcards